Mobil app case - Herning Kommune
28.08.2019

Mobil app gør kommunikation til medarbejdere på farten nemt.

I hjemmeplejen i Herning er der ansat ca. 450 medarbejdere til at hjælpe kommunens borgere ude i deres egne hjem. Staben består af Social- og sundhedshjælpere, social og sundhedsassistenter, elever, ufaglærte og timelønnede afløsere.

Da medarbejderne arbejder i borgernes egne hjem, er informationen ikke altid nemt tilgængelig. Mange ansatte kører ud allerede 10 min. efter de er mødt på arbejde og når de kommer retur, er de der ofte i et meget kort tidsrum, før de begiver sig ud til den næste borger.

Kommunen har førhen benyttet sig af et traditionelt og gammeldags ugebrev på opslagstavler i de  forskellige distrikter. Men med medarbejdere der har forskellige mødetider på dage, i forskellige teams og med forskellige kolleager hele året rundt, kan informationen derfor ofte blive gammel og  glemt.

Denne problemstilling blev kickstarten på et samarbejde mellem Herning Kommunes IT-afdeling  og mediaConnect der fik til opgave at udvikle en mobil app, som medarbejderne kan anvende på deres rutetelefoner, som de altid har med på farten.

Alt kommunikation samlet lige ved hånden

På den nye app kan der kommunikeres ud på skrift eller video, når der er referater fra personalemøder, nyhedsbreve, tilmelding til kurser og personalearrangementer. Samtidig er det  slut med at glemme en kollegas fødselsdag, for de ligger nemlig også kodet ind. Der anvendes  jævnligt videoopslag, der i visse situationer er nemmere at forstå og samtidig gør  kommunikationen via app’en mere menneskelig.

Alle kan med et hurtigt klik på mobilen, blive up-to-date på de nyest informationer efter endt ferie  eller bare i almindelig hverdagsbrug. Det er også muligt for medarbejderne at følge med på deres egne mobiltelefoner, hvor de også nemt kan downloade app’en.

De gode hverdagshistorier

App’en forventes, udover at lette kommunikationsvejen, også at bidrage til styrkelsen af  fællesskabet imellem medarbejderne. De får indblik i hvilke projekter, der udvikles i andre  distrikter samt hvordan trivslen er – da app’en også kan bruges til at dele de gode historier.  Medarbejderne får en følelse af at være en del af noget større, hvor alle hjælper hinanden og  løfter i flok – og de får indblik i hvor dynamisk en virksomhed, de er en del af. Samt hvilke  karriereveje og udviklingsmuligheder der er i hjemmeplejen og hvorledes deres eget daglige  arbejde sætter sit præg på hele Hjemmeplejen.

Herning Kommunes hjemmepleje består af 8 distrikter og app’en er netop nu ude i test i én af  dem. Jane Andersen der er Chef For Hjemmeplejen, Sundhed & Ældre fortæller, at de forventer at  rulle den ud i alle kommunens distrikter i oktober 2019.